onsdag 21 augusti 2013

Välkomna till skolan och ämnet Fysik!

Under period 1 kommer ni att ha tre lektioner fysik varje vecka.

Fysikkursen i år 8 behandlar:

  • Värme 
  • Temperatur
  • Värmetransport
  • Meteorologi
  • Energi, Fördelar/Nackdelar med olika energikällor
  • Generatorn, Elektrisk energi
  • Olika sorters energi, energiomvandlingar
  • Arbete och effekt
  • Vårt energibehov, växthuseffekten
  • Tre laborationer
  • Valda delar ur " Fatta katastrofen "
Jag kommer att blogga kortfattat om lektionerna och innehållet finns att lyssna på här

Temperatur

Termometern är en hastighetsmätare.

Vi har hunnit intro av temp.

Om jag blåser upp en ballong och knyter ihop den hur kan jag då få den att bli större/mindre?
Diskutera och skriv in i kommentarsfältet.

Locket på syltburken sitter fast, vad ska du göra? Motivera!

Hemuppgift till nästa lektion. Förklara hur en varmluftsballong fungerar!

Försök förklara varför man behöver varmluft i ballongen för att den ska sväva. Skriv in i kommentarsfältet.

En film om hemmabyggd luftballong.

Förklaring till varför ballongen lyfter

Vi diskuterar begreppet densitet och pratar om vattnets densitet och att det är ett undantag. Värmer vi t.ex 3 gradigt vatten så sjunker det. Det borde ju stiga uppåt eftersom alla andra ämnen utvidgar sig när man värmer det. Vatten är ett undantag och värmer man t.ex 2 gradigt vatten så drar det ihop sig och densiteten ökar. Vatten har högst densitet vid +4. Vattnet är tätast vid +4 och lägger sig på sjöns botten.


Hemuppgift:
Tre skålar vatten. En skål med kallt, en med ljummet och en med varmt vatten.
Stoppa ned ena handen i skålen med kallt vatten och den andra i skålen med varmt vatten. Doppa sedan båda händerna i skålen med ljummet vatten. Vad kommer du att uppleva, motivera?

Temperatur


  • Vätsketermometer
  • Smalt glasrör med vätska i 
  • Alkohol/Kvicksilver
  • Celsiusskalan
  • Anders Celsius 1742
  • Fixpunkter
  • Fahrenheitskalan
  • F= 1,8 * Celsius + 32
  • Kelvinskalan
  • Absoluta nollpunkten
Förbered och planera

Mäta vattnets olika temperaturer  i hamnen. ( Temp på ytan, mitten och botten )
  • Vad behöver ni för materiel ?
  • Hur ska ni göra?
  • Förutsägelser?
  • Hur ska ni redovisa?
  • Risker?
Bearbeta punkterna ovanför och skriv in i kommentarsfältet.










60 kommentarer:

  1. Julius och Sara
    Vi tror att om man värmer ballongen blir ballongen större för att partiklarna rör sig snabbare och trycket blir högre.
    För att ballongen ska bli mindre kyler man den. Då rör sig partiklarna långsammare och behöver mindre plats. Det blir mindre tryck.

    SvaraRadera
  2. när man värmer ballongen blir den större.
    när man kyler ballongen blir den mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra. Kan ni utveckla och förklara varför den blir större?

      Radera
    2. partiklarna rör sig snabbare och trycket blir högre.

      Radera
  3. Vi tror att ballongen blir större om man värmer ballongen och mindre om man kyler ner ballongen.
    Det är för när det blir varmt rör sig luftpartiklarna snabbare och behöver då mer plats. Och tvärt om.
    / Axel och Moa

    SvaraRadera
  4. Sebbe och Paulina
    Om man vill att det ska bli större ska man ha något varmt runt den, Det blir större för partiklarna rör sig snabbare och trycket blir högre. Om man vill att de ska bli mindre ska man göra så den blir kall för då blir det mindre för det blir mindre plats och partiklarna går långsammare

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. om man värmer ballongen så rör sig atomerna snabbare i ballongen och då tar de mer plats vilket gör ballongen större. Om man kyler ner den så rör sig atomerna saktare och då krymper den.

    SvaraRadera
  7. vi tror att man på något vis värmer upp ballongen så rör sig partiklarna snabbare och de behöver mer plats att röra sig på, vilket gör att ballongen blir större. (högre tryck)

    och om man på något vis kyler ner ballongen så rör sig inte partiklarna lika snabbt eller inte alls och de använder mindre plats vilket gör att ballongen krymper. (lägre tryck)

    Ebba & Julia

    SvaraRadera
  8. om man värmer glasburken vill partiklarna komma ut och då blir trycket högre och lättare och öppna.
    Julius och Sara

    SvaraRadera
  9. vi tror den blir större av värme för att partiklarna rör sig fortare och behöver mer plats och när det blir kallare behöver partiklarna mindre plats/ Emelie och Jesper

    SvaraRadera
  10. Sebbekung Paulina
    Om man värmer detså ökar det trycket så är det lättare att ta av locket.

    SvaraRadera
  11. Varmare partiklar stiger uppåt. Varma partiklar åker också snabbare. densiteten blir mindre.
    (vi gissar)
    Julius Sara

    SvaraRadera
  12. När man värmer den så stiger den för att det blir lägre densitet och värme vill komma uppå och då lyfter den.

    SvaraRadera
  13. partiklarna rör uppåt mer av värmen och då lyfter ballongen från marken! Emelie och Jesper!

    SvaraRadera
  14. när man värmer upp partiklarna så blir det låg densitet och då stiger ballongen. Ebba & Julia

    SvaraRadera
  15. 1. Vad behöver ni för materiel?
    termometer.
    2. Hur ska ni göra?
    se vad det är för värme i vattnet.
    3. Förutsägelser?
    v i tror att vattnet är 7'C
    4. Hur ska ni redovisa?
    muntligt.
    5. Risker?
    inget.

    SvaraRadera
  16. Materiel: termometer, tyngd, lina,
    Hur vi ska göra: vi binder fast tyngden och termometern i linan så håller man stilla linan på samma höjd.
    Förutsägelse: På botten kommer det att vara kallast och sedan blir det varmare ju högre ytan vi kommer. lägst upp är det nog runt 15 grader. längst ner är det ungefär 10 grader.
    Hur ska vi redovisa: vi ska redovisa genom en tabell.
    Risker: man kan bli blöt, något går av eller lossnar, om man ramlar i kan man få kramp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. termometern kan gå sönder pga av lufttrycket eller om den stöter mot något

      Radera
    2. På mitten är det nog 12 grader vid mitten.

      Radera
    3. Vi behöver en tejp bit också för att kunna mäta var mitten är.

      Radera
  17. Sebbe och Paulina
    1 termometer 1 tråd som är lång
    Sätta fast tråden på termometern så sjunker den.
    Runt 10 grader
    Vi kommer redovisa muntligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK! Komplettera med temp på olika djup och risker.

      Radera
  18. 1. Vad behöver ni för materiel?
    termometer.
    2. Hur ska ni göra?
    se vad det är för värme i vattnet.
    3. Förutsägelser?
    v i tror att vattnet är 7'C
    4. Hur ska ni redovisa?
    muntligt.

    Madde Weine
    5. Risker?
    inget.

    SvaraRadera
  19. vi behöver: en termometer,snöre med tyngd.
    kasta i snöret med termometern och tyngden på.
    vi tror att det är ca 4 grader på botten och ca 16 grader på ytan.
    vi ska filma när vi gör det.
    trilla i, eller tappa snöret.
    Emelie och Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK! Funkar bra. Mät flera gånger på samma djup.

      Radera
  20. Termometer, Snöre
    Att skriva en tabell
    Sätta termometern i vattnet på botten i mitten och vid ytan.

    Förutsägelse: Botten 12 grader
    Mitten 15 grader
    Ytan 18 grader
    Risker: Att Den kan slå emot något


    SvaraRadera
    Svar
    1. OK! Fundera på hur ni kan få termometern att ligga still i vattnet. Det kan vara strömt.

      Radera
  21. ett långt snöre och en tyngd.
    sänka ner termometern i vattnet och vänta.
    det kommer ungefär vara 15 grader varmt.
    mäta på olika djup och skriva ner resultatet.
    att ramla i och bli blöt. Axel och Moa

    SvaraRadera
  22. •Vad behöver ni för materiel: termometer, någon slags tyngd och ett längre snöre.

    •Hur ska ni göra: sätta fast snöret och tyngden på termometern så att den sjunker. och mäta temperaturen flera gånger för att få rätt temperatur.

    •Förutsägelser: runt 4 grader på botten och ca. 1-15 i mitten och på ytan.

    •Hur ska ni redovisa: genom att göra en tabell.

    •Risker: att vi tappar termometern.

    Ebba & Julia

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  24. Man behöver ett snöre, en tyngd och en termometer.

    Man knyter fast tyngden och termometern i snöret, sen sänker man bara ner den i vattnet.

    På botten kommer det var kallt och varmare upp mot ytan, det kanske är runt 16 grader på ytan och på botten runt 10 grader.

    Vi ska använda en tabell som redovisning.

    Man blöter ner sig, något kan gå sönder eller åka av.

    Linnea, Linus och Jonathan

    SvaraRadera
  25. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  26. resultat:
    det va 15,15,15

    analysera resultat:
    vi trodde det skulle vara stor skillnad

    metod:
    vi använde termometer, tyngd, tråd, och någonting att använda som längd (rör)

    felkällor:
    något kunde gå sönder eller tråden kunde ha gått av.

    Weine Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. REDOVISA

      resultat:
      det var 15 grader på botten 15 i mitten och 15 på ytan
      det va bara lite skillnad
      (0.5)

      analysera resultat:
      vi trodde det skulle vara stor skillnad
      för att: vi gick igenom att det skulle vara stor skillnad tillsammans.

      metod:
      vi använde termometer, tråd, tejp, spik och ett rör
      vi tejpade ihop spiken med termometern sen knöt vi tråden med spiken och röret och använde det som ett fiskespö

      felkällor:
      vi kan ha tagit upp termometern för snabbt.

      Weien Madde

      Radera
  27. MÄTNING AV TEMPERATURERNA I HAMNEN!

    Resultat: botten 17 grader, mitten 17 grader och ytan 17 grader. vi fick resultatet för att vi kanske höll den för kort tid i vattnet.

    Analys: vi blev fundersamma när det var lika varmt över allt.

    Metod: vi tog ett rör och borrade hål i det, sen tog vi ett snöre och band fast det genom röret och sen tog vi termometern och tejpade på spiken på toppen av termometern. Efter det knöt vi ihop röret med termometern och sen kastade vi i den.

    Fel källor: termometern kanske blev varmare när vi höll den i handen eller så hade vi den för kort tid i vattnet.

    Slutsats: det var lika varmt över allt.

    Emelie o Jesper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Metod: vi hade i den ca 30 sekunder. vi gjorde mätningarna 2 gånger på varje.
      Analys av resultat: vi blev fundersamma när det var lika varmt över allt. det kan bero på att vi inte hade den tillräckligt länge i vattnet eller att vi hade den för länge i handen.

      Radera
  28. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  29. Resultat: Vi fick ca 17 grader på botten och uppåt.

    Analysera resultat: Vi trodde att vi skulle få ca 10 grader på botten men det var mycket varmare.

    Resultatet: Det blev ca 17 grader på både på botten i mitten och längst upp.

    Metdod: Vi slängde ner termometern på botten och lät den ligga där en liten stund, oså gjorde vi det om och om igen några gånger för att kontrollera att det var rätt.

    Vad kunde gått fel: Något kunde gå sönder,snöret kunde lossnat eller så kunde vi tappat i hela pinnen med termometern på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Analys: Antingen kunde det varit fel på termometern eller så höll vi inte termometern tillräckligt långt ner när vi skulle kolla graderna på botten t ex?

      Linnea, Linus och Jonathan

      Radera
  30. vi trodde att det skulle vara botten: 12 grader c
    mitten: 15 grader c
    ytan: 16 grader c

    vi i tog ett dammsugarrör sedan satte vi fast ett snöre i andra änden. vi satte fast i spik i snöret och tejpade fast en termometer på spiken.
    vi kastade ut termometern i vattnet så den sjönk till botten, när vi fick upp termometern så var det 17 grader c i vattnet.
    det var lika varmt på alla djupen.

    felkällor: att vi inte hade i termometern tillräckligt länge.
    Emelie,Axel och Ivar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resultat:
      Botten 17
      Mitten 17
      Ytan 17

      Utförande:
      Vi satte fast ett snöre på ett dammsugarrör och sedan så satte vi fast en spik i andra änden på snöret. Sen så tejpade vi fast en termometer på spiken. Sen så kastade vi så att den landade på botten och så mätte hur varmt det var där. Sen mätte vi på ytan och i mitten.

      Felkällor: Vi glömde ta tid på hur länge termometern var nere i vattnet.

      Radera
  31. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  32. Temperatur.
    Resultat: 16 på botten 16 i mitten 16 på toppen.
    Analysera resultaten:Att vi fick 16 överallt.det var 16 grader i vattnet
    Metod: Vi använde en termometer och så satte vi fast den i ett rep och sen satte vi fast det i ett plast rör så använder vi de nästan som ett fiskespö. Vi försökte 3 gånger och vi hade i den i ungefär 20 30 sekunder.
    Felkällor: Repet kunde ha gått sönder. Termometern kunde har varit trasig.
    Slutsats: Att det var lika kallt

    Sebbe och Paulina

    SvaraRadera
  33. Sara, Julius, Julia och Ebba!

    Förutsägelse: Vi trodde att det skulle vara kallare på botten och varmast på ytan. På botten trodde vi det var 10 grader och på ytan trodde vi det var 15 grader.

    Metod och resultat: Vi började med att tejpa fast en böjd spik vid en termometer. Sedan band vi fast ett snöre runt termometern och spiken och sedan satte vi fast snöret vid ett dammsugarrör som vi hade borrat hå i.
    vi sänkte ner termometern till botten och lät den vara där några minuter. vi tog upp termometern och kollade temperaturen på botten. Det gjorde vi 3 gånger för att få rätt temperatur. Temperaturen på botten var 16 grader. sedan tog vi upp termometer och mätte ut vart mitten var med en tejp bit vi sänkte ner termometern tills tejp biten var precis vid ytan och mätte temperaturen i mitten 3 gånger och temperaturen var 17 grader. sedan mätte vi vid ytan 3 gånger och vi såg till att termometern var precis vid ytan det var 16 grader.

    Analysera resultatet: Det förvånade oss att det var varmast i mitten men det var nog för att på botten kommer inte solljuset ner och kan värma och på ytan blåste det väldigt mycket.

    Felkällor: Vi kunde ha haft nere termometern lite längre i vattnet, men annars tror vi att vi gjorde ett väl utfört arbete.

    SvaraRadera