onsdag 27 november 2013

Temperatur

Termometern är en hastighetsmätare.



Uppgift: Diskutera parvis och försök förklara vad man menar med att termometern är en hastighetsmätare.

 Begreppet temperatur.


  • Värme är rörelse. Om partiklarna har hög hastighet så är temperaturen ... ? 
  • Värmeutvidgning. Om partiklarnas  hastighet ökar i en ballong så kommer ballongens storlek att ...Antalet luftpartiklar i ballongen kommer att öka/minska/samma ? Ballongens massa ( vikt )  kommer att ...... Ballongens volym kommer att ....... Varm luft är ....... än kall luft.
  • Om locket på syltburken sitter hårt fast så kan man........? Varför fungerar det?

 Simuleringsövning


Frågor till övningen i Colorado Phet ( diskutera parvis ):
  1. Vad händer med partiklarnas hastighet när ni värmer?
  2. Varför ökar trycket när vi värmer?
  3. Rör sig alla partiklar lika snabbt?
Uppgift:Om jag blåser upp en ballong och knyter ihop den hur kan jag då få den att bli större/mindre?
Diskutera och skriv in i kommentarsfältet.


Kolla på filmklippet och försök att förklara hur en varmluftsballong fungerar!

En film ( klicka på länken ) om en hemmabyggd luftballong.


Försök förklara varför man behöver varmluft i ballongen för att den ska sväva. Skriv in i kommentarsfältet.



Egna studier i boken. Läs sidorna 42-43 och sidan 45. Texten finns att lyssna till här



Här fortsätter vi på fredag!

Vi diskuterar begreppet densitet och pratar om vattnets densitet och att det är ett undantag. Värmer vi t.ex 3 gradigt vatten så sjunker det. Det borde ju stiga uppåt eftersom alla andra ämnen utvidgar sig när man värmer det. Vatten är ett undantag och värmer man t.ex 2 gradigt vatten så drar det ihop sig och densiteten ökar. Vatten har högst densitet vid +4. Vattnet är tätast vid +4 och lägger sig på sjöns botten.


Temperatur


  • Vätsketermometer
  • Smalt glasrör med vätska i 
  • Alkohol/Kvicksilver
  • Celsiusskalan
  • Anders Celsius 1742
  • Fixpunkter
  • Fahrenheitskalan
  • F= 1,8 * Celsius + 32
  • Kelvinskalan
  • Absoluta nollpunkten
Förbered och planera

Mäta vattnets olika temperaturer  i hamnen. ( Temp på ytan, mitten och botten )
  • Vad behöver ni för materiel ?
  • Hur ska ni göra? Var börjar ni mätningen? Hur länge ska termometern vara i vattnet? Hur många gånger ska ni upprepa mätningen? Hur håller ni termometern när ni läser av temperaturen? Kan ni lita på er termometer ?
  • Förutsägelser? Rita en bild och sätt ut temperaturer ( på botten, i mitten och på ytan ), Motivera.
  • Hur ska ni redovisa? T.ex. Tabell, Muntligt, Powerpoint, Blogginlägg
  • Risker?
Bearbeta punkterna ovanför och skriv in i kommentarsfältet.

26 kommentarer:

  1. när man kyler den minskar den och när man värmer den blir den srörre

    SvaraRadera
  2. när man kyler den blir den mindre och när man värmer den blir den större

    SvaraRadera
  3. Elda på ballongen så den blir större

    SvaraRadera
  4. kyl ballongen så blir den mindre

    SvaraRadera
  5. om man värmer ballongen så blir den större eftersom partiklarna åker fortare och trycker ut ballongen, om man kyler ballongen så blir den mindre

    SvaraRadera
  6. Om du kyler ner ballongen blir den mindre, eftersom att luften blir kompaktare och rör sig långsammare. Om du värmer upp ballongen med t.ex en hårfön, blir den större eftersom att molekylerna vill ta plats och rör sig mycket fortare.

    SvaraRadera
  7. mer värme så tar de mer plats och ballongen blir större
    mer kallare så ''åker'' dom saktare och då blir ballongen mindre

    SvaraRadera
  8. Om man fryser ner ballongen så blir den mindre, alltså då minskas den.
    och om man värmer ballongen blir den större, alltså värms den

    SvaraRadera
  9. om man ska göra en redan upblåst ballong störe så värmer man den bara

    SvaraRadera
  10. Och om man värmer ballongen så blir den större... då växer den**

    SvaraRadera
  11. Varm luft som rör sig fortare tar upp mer plats, och stiger uppåt. För att ballongen ska kunna lyfta krävs varm luft, eftersom att den är lättare än kall luft.

    SvaraRadera
  12. varm luft är lättare än kall luft och då åker den upp

    SvaraRadera
  13. Det samlas mycker partiklar inne i ballongen. dom rör sig snabbt, och till slut så är det så många att några kommer ut från ballongen, och ballongen blir lättare och då flyger den upp. :)

    SvaraRadera
  14. om man värmer en luftballong så blir den större och då svävare den

    SvaraRadera
  15. eftersom varmluft stiger så stiger även ballongen

    SvaraRadera
  16. eftersom varmluft stiger så gör även ballongen det när varmluften kommer in i ballongen så stiger den xD

    SvaraRadera
  17. (Kan du s. 60, 4) De två vardagliga händelser som Celsiusskalan är konstruerad efter är när vattnet fryser (0 grader C) och när vattnet kokar (100 grader C). //Annie & Signe

    SvaraRadera
  18. *C= Celsius & *F= Fahrenheit är enheter för temperatur

    SvaraRadera
  19. i Sverige använder vi celcius

    SvaraRadera
  20. (Sid. 47. fråga 3) Vi i Sverige använder Celcius. Och om man säger att det är +25 grader här, skulle amerikaner ta på sig en vinterjacka eftersom dom använder en helt annan temperaturskala
    Jennife och Silvia :)

    SvaraRadera
  21. Uppgift 1 sid. 47
    Atomer och molekyler rör sig snabbare om de är varma och långsamma om de är mindre varma. Värmen gör också så att föremål blir större

    SvaraRadera
  22. S.47 uppgift3
    vi använder Celsiusskalan för Anders Celsius var ifrån sverige och uppfann termometern och därför använder vi den/Hampus.

    SvaraRadera
  23. (fråga 1. s.60)

    Saker utvidgas när man värmer det för att....
    När man värmer på något börjar föremålets molekyler att röra sig snabbare. Molekylerna börjar knuffas och åker men mer och mer kraft in i föremålets väggar. När väggarna får knuffar börjar de att utvidgas.

    Men när föremålet förstoras är det fortfarande samma mängd molekyler bara att dem rör sig fortare.

    // Stina

    SvaraRadera