tisdag 18 februari 2014

Arbete och effekt







Mål:

  • Kunna förklara vad man menar med begreppen arbete och effekt
  • Känna till enheter inom energi, arbete och effekt
  • Kunna förklara och med beräkningar visa mekanikens gyllene regel
Arbete: Kraft och sträcka ska vara riktade åt samma håll. Multiplicera kraft med sträcka.

Är detta ett arbete?


  • Jag bär min väska


  • Jag lyfter min väska

Vem utför störst arbete?


Vi prövar med en laboration.

Ni ska undersöka om mekanikens gyllene regel stämmer.

Ni ska dra en vagn upp till en höjd av 20 cm.

Ni väljer olika sträckor och noterar vilken kraft som krävs för varje sträcka.

Multiplicera Kraft och sträcka.

Skriv in era mätresultat och slutsatser i kommentarsfältet.






5 kommentarer:

  1. Sträcka (m) 0,4m 0,3m 0,2m
    Kraft (N) 1,5 N 2 N 2,5 N
    Kraft x Sträcka (Nm) 0,6 Nm 0,6 Nm 0,5 Nm

    Slutsats
    Vi fick väldigt lika resultat

    Alva, Felicia och Hampus

    SvaraRadera
  2. man måste använda mer kraft när sträckan är kort och lite kraft när sträckan är lång.

    Felicia Alva och Hampus

    SvaraRadera
  3. Cajsa, Hill och Julia19 februari 2014 kl. 10:18

    STRÄCKA KRAFT KRAFT X STRÄCKA
    0,3 M 2 N 0,6 Nm
    0,2 M 3 N 0,6 Nm
    0,4 M 1,5 N 0,6 Nm

    Slutsats:
    Har vi en kort sträcka så behöver vi mycket kraft. Om man har en lång sträcka så behöver man inte lika mycket kraft.
    Arbetet blev samma hela tiden.

    SvaraRadera
  4. 0.4 meter och kraften är 1.5 newton 0.60 newton meter.
    0.30 meter och kraften är 2.2 newton 0.66 newton meter.
    0.20 meter och kraften är 3.0 newton 0.61 newton meter.
    Mekanikens gyllene regel strikes again

    SvaraRadera
  5. MEKANIKENS GYLLENE REGEL
    Sträcka 0,46 m 0,26 m 0,32 m
    Kraft 1,5 N 2,5 N 2,1 N
    Sträcka x kraft 0,69Nm 0,65Nm 0,67 Nm

    När sträckan är längre behöver man mindre kraft, men om sträckan är kort behöver man mer kraft.
    Det krävs lika mycket arbete att ta den långa sträckan som den korta sträckan.

    Hampus och Hedda

    SvaraRadera