torsdag 26 mars 2015

Arbete






Mål:

  • Kunna förklara vad man menar med begreppen arbete och effekt
  • Känna till enheter inom energi, arbete och effekt
  • Kunna förklara och med beräkningar visa mekanikens gyllene regel
Arbete: Kraft och sträcka ska vara riktade åt samma håll. Multiplicera kraft med sträcka.

Är detta ett arbete?


  • Jag bär min väska


  • Jag lyfter min väska

Vem utför störst arbete?


Vi prövar med en laboration.

Ni ska undersöka om mekanikens gyllene regel stämmer.

Ni ska dra en vagn upp till en höjd av 20 cm. ( Mät med linjal )

Ni väljer olika sträckor och noterar vilken kraft som krävs för varje sträcka.
( Längden på sträckan upp till höjden )

Multiplicera Kraft ( Newton )  och sträcka ( meter )

Skriv in era mätresultat på tavlan i den tabell som jag har förberett.

Hypotes : 

Resultat:

Slutsats:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar