måndag 12 oktober 2015

Arbete





Mål:

  • Kunna förklara vad man menar med begreppen arbete och effekt
  • Känna till enheter inom energi, arbete och effekt
  • Kunna förklara och med beräkningar visa på mekanikens gyllene regel
Arbete: Kraft och sträcka ska vara riktade åt samma håll. Multiplicera kraft med sträcka.

Är detta ett arbete?


  • Jag bär min väska


  • Jag lyfter min väska

Vem utför störst arbete?


Vi prövar med en laboration.

Ni ska undersöka om mekanikens gyllene regel stämmer.

Ni ska dra en vagn lastad med 100 gram upp till en höjd av 20 cm. ( Mät med linjal )

OBS ! vad är skillnaden mellan sträcka och höjd ?

Ni väljer olika sträckor och noterar vilken kraft som krävs för varje sträcka.
( Längden på sträckan upp till höjden )

Multiplicera Kraft ( Newton )  och sträcka ( meter ).

Exempel: Vi drar med en kraft på 5 Newton. Sträckan upp till höjden är 0,50 m
Arbetet blir då: 5 N  x   0,50 m = 2,50 Nm  ( Newtonmeter )

Skriv in era mätresultat på tavlan i den tabell som jag har förberett.

Hypotes : När vi drar vagnen en lång sträcka så behöver vi en ............ kraft  ( stor, liten )
             
               När vi drar vagnen en kort sträcka så behöver vi en .......... kraft ( stor, liten )

               Det krävs ............. ( mer, mindre, samma ) arbete om vi tar en lång sträcka 
               jämfört med en kort sträcka

Resultat:


Slutsats:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar