måndag 30 januari 2017

Laboration effekt





Repetition av begreppet arbete

Mekanikens gyllene regel

Effekt är arbete delat på tid

Arbete  ( Nm ) / Tid ( s ) = Effekt ( Watt )  ( W )




Hur tar jag reda på arbetet som krävs upp till andra våning?

F= min tyngd ( 100 kg har tyngden 1000 N )

Sträckan= kortaste sträckan är rakt upp ( ca 3 meter )

Arbete är samma som kraft gånger sträcka vilket i mitt fall blir 3000 Nm.

Mekanikens gyllene regel säger att arbetet upp till andra våningen är lika stort oavsett vilken väg vi väljer. Springer vi den långa vägen så är arbetet samma som om vi kunde springa rakt upp den korta vägen.

Effekt är hur snabbt jag kan utföra arbetet. I mitt fall kanske jag kan springa upp till andra våningen på 5 sekunder.



Min effekt blir då 3000 Nm delat på 5 sekunder.

600 Nm/sekund är samma som 600 Watt.



Arbeta gruppvis och genomför mätningar och uträkningar. Det räcker om någon i gruppen springer.
Redovisa era svar i kommentarsfältet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar