torsdag 8 mars 2018

Svar på väderfrågorna.

Frågor och uppgifter till texten på s. 200 - 207. Skriv i din arbetsbok.

1. Kan du förklara hur väder bildas ? Ge exempel.

Solens strålning mot jordklotet skapar olika väderfenomen.

När solen värmer marken så stiger den varma luften upp mot atmosfären. Luft som lämnar marken ger ett lågt tryck. Luft runt omkring har högre tryck som gör att ny luft fyller upp lågtrycket och vindar bildas.

När Solen värmer så stiger varm fuktig luft upp mot atmosfären. När den varma luften kyls ned så omvandlas vattenångan i luften till svävande vattendroppar. Vi kallar det för att vattenångan kondenserar till vattendroppar.

När solen värmer jordklotet så värms den olika mycket beroende på viken del av jordklotet som är vänt mot solen. Naturen jämnar ut olikheter och temperaturen jämnas ut med hjälp av vindar.

När solen värmer mark och hav så ökar temperaturen snabbare ovanför land. Det gör att luften ovan mark rör sig uppåt och luft från havet blåser in och fyller upp lågtrycket ovan land.

 2. Rita av de olika symbolerna i bildrutan. Förklara vad varje symbol betyder.

3. Beskriv med bild och text vad som händer när en varmfront möter en kall luftmassa.

Den varma luften rör sig uppåt ovanpå den kalla luftmassan. Den varma luften innehåller vattenånga som kyls ned högre upp i luftlagren. Vattenångan omvandlas till vattendroppar, vi säger att vattenångan kondenserar till vattendroppar.

 4. Beskriv med bild och text vad som händer när en kallfront tränger undan en varm luftmassa.

Den kalla luften trycker upp den varma luften som då kyls ned. Vattenångan i den varma luften kondenserar till svävande vattendroppar som bildar moln och nederbörd ( regn, hagel eller snö )

 5. Hur uppstår vindar ?
luftmassor inom områden med högtryck rör sig mot platser med lågt tryck.

 6. Hur bildas moln ?

Vattenånga i luften kyls ned och kondenserar till svävande vattendroppar. Moln består av områden med många svävande vattendroppar.

 7. Hur bildas åskmoln ?

I ett moln kan det blåsa kraftigt och temperaturen kan variera stort beroende på hur högt molnet är.
När molnets beståndsdelar ( vattendroppar eller iskristaller )  krockar med varandra så rycks elektroner loss. Molnet kommer då att innehålla positivt laddade partiklar och fria elektroner. Elektronerna samlas oftast i nedre delen av molnet. Elektronerna i molnet stöter bort markens elektroner och markens positiva laddningar samlas vid markytan. De minusladdade elektronerna i molnet dras mot plusladdningarna i marken, en blixt har då bildats.

 8. Förklara varför åskknallen hörs senare än vi ser blixten.

Blixt och åskknallen bildas samtidigt men blixten är ljus och färdas med en mycket högre hastighet än ljud.

9. Hur fungerar en åskledare ?

 När blixtens elektroner söker sig mot marken så letar den efter den enklaste vägen mot markens plusladdningar. Åskledaren består av kopparledningar som gör det lätt för elektronerna att färdas ner i marken.


10. Ge exempel på farliga platser vid ett åskoväder.
Ute på ett öppet fält eller sjö. Under höga träd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar