måndag 7 september 2020

Temperatur

 

Uppstart

Målen med dagens lektion är att du ska förstå begreppet temperatur och kunna beskriva det med hjälp av en fysikalisk modell. Du ska också kunna förklara och beskriva vad som händer med densiteten när vi värmer eller kyler materia.


Arbetspass

Termometern kan beskrivas som molekylernas hastighetsmätare.


Samtalsfrågor

1. Om jag blåser upp en ballong och knyter ihop den hur kan jag då få den att bli större/mindre?


2. Locket på syltburken sitter fast, vad ska du göra ? Lisa föreslår att du ska spola varmt vatten på locket, vad tänker du om det förslaget ?

3. Försök förklara varför du behöver varmluft i ballongen för att den ska sväva.

En film om hemmabyggd luftballong.

Förklaring till varför ballongen lyfter

Vi diskuterar begreppet densitet och pratar om vattnets densitet och att det är ett undantag. Värmer vi t.ex 3 gradigt vatten så sjunker det. Det borde ju stiga uppåt eftersom alla andra ämnen utvidgar sig när man värmer det. Vatten är ett undantag och värmer man t.ex 2 gradigt vatten så drar det ihop sig och densiteten ökar. Vatten har högst densitet vid +4. Vattnet är tätast vid +4 och lägger sig på sjöns botten.

Enkelt försök

Tre skålar vatten. En skål med kallt, en med ljummet och en med varmt vatten.
Stoppa ned ena fingret i skålen med kallt vatten och det andra i skålen med varmt vatten. Doppa sedan båda fingrarna i skålen med ljummet vatten. Vad kommer du att uppleva, motivera?

Sammanfattning och avslut

Temperatur
  • Vätsketermometer
  • Smalt glasrör med vätska i 
  • Alkohol/Kvicksilver
  • Celsiusskalan
  • Anders Celsius 1742
  • Fixpunkter
  • Fahrenheitskalan
  • F= 1,8 * Celsius + 32
  • Kelvinskalan
  • Absoluta nollpunkten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar