fredag 20 maj 2016

Kunskapsfrågor om värme

Lektionspass 1: Arbeta med frågorna 1-6
Lektionspass 2: Arbeta med frågorna 7-11
Lektionspass 3-4: Redovisning

1. Förklara begreppet temperatur. Varför kan man jämföra termometern med en hastighetsmätare?



2. Förklara utförligt varför en varmluftsballong kan sväva i luften.  


3. Förklara vad som händer med ballongernas volym om jag lägger dem i en frysbox. 

4. Beskriv vattnets olika temperaturer genom att jämföra ytans temperatur med bottens temperatur både på sommar och vinter. 

5. Förklara varför det kan vara svårt att öppna frysboxen igen direkt efter att man stängt den. 


6. Förklara vad man menar med den absoluta nollpunkten.


7. Förklara hur orkaner, tyfoner och cykloner bildas. 

8. Förklara varför hustak flyger av och hus kollapsar i starka vindar. 

9. Förklara vad det är som påverkar att vi får olika väder. Utgå från orden: Solen, marken, vatten, berg, moln, dag och natt. 

10. Förklara och beskriv utförligt hur landbris och sjöbris uppkommer.

11. Redogör för vattnets olika former och fasövergångar.

Muntlig redovisning.

  •  Ni lottas ihop i smågrupper och tilldelas en fråga.
  • Gruppen får tio minuter som förberedelsetid inför den gemensamma redovisning.
  • Ni redovisar tillsammans max 10 minuter.
Ni får använda anteckningar, dator, whiteboardtavla.

Mål:
Visa förståelse för ämnesområdet genom att använda fysikens språk på ett effektivt sätt.
Använd whiteboardtavlan eller datorn för att visa och förklara.
Använd resonemangskedjor. Förklara hur saker hänger ihop med varandra. T.ex varför stiger varm luft ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar